طراحی رابط کاربری سایت و اپلیکیشن – 9 قاعده UI/UX در سال 2018

۹ تیر ۱۳۹۷ 90 پرینت

۹ قاعده طراحی رابط کاربری UI/UX که می بایست بدانید

۹ قانون طراحی رابط کاربری که در سال ۲۰۱۸ هر طراح سایت باید آن ها را بداند و به کار ببرد. با ما همراه باشید تا با قواعد و اصول اولیه طراحی رابط کاربری سایت و اپلیکیشن UI/UX آشنا شوید.

طراحی رابط کاربری (UI) یک نوع علم است و اگر می خواهید گوی رقابت را از دیگر طراحان سایت بربایید، علم خود را در این حوزه باید به روز نگه دارید و از آخرین تکنیک های طراحی رابط کاربری آگاه باشید. امروزه پیدا کردن طراح سایت که بتواند در اکثر پروژه های طراحی سایت فعالیت کند، کار سخت و پیچیده ای است. اما پیدا کردن یک طراح سایت حرفه ای که آخرین تکنولوژی و تکنیک های مربوط به کار خود را بداند و در واقع بتوانیم استادکار این حوزه است، خیلی سخت است.

دانستن تکنیک های مهم طراحی رابط کاربری و تسلط به آن ها، می تواند شما طراح سایت را یک سروگردن از بقیه جلو بیندازد. امروزه دیگر به لطف قالب های آماده ای که در بازار وجود دارد، همه برای خودشان طراح سایت شده اند و در واقع خود را متخصص آن می دانند اما مساله ای که باعث می شود بعضی ها بتوانند نسبت به بقیه خوب پول دربیاورند، دانستن و تسلط بر رابط کاربری می باشد. البته این یکی از مواردی است که طراح سایت حرفه ای بر آن تسلط داشته باشد.

اگر بخواهیم که طراحی رابط کاربری را در یک خط تعریف کنیم، می توانیم بگوییم هر المانی که در سایت برای پیمایش و فعالیت بهتر استفاده می شود و بیشتر از نظر گرافیک به سایت نگاه می کند. همیشه اصطلاح طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری با هم اشتباه گرفته می شود. ما در این مقاله نمی خواهیم در خصوص تعریف و تفاوت های این دوتا باهم صحبت کنیم، بلکه قصد داریم تکنیک هایی را بیان کنیم شما با استفاده از آن ها میتوانید کیفیت طراحی رابط کاربری سایت خود را افزایش دهید. تکنیک هایی که در سال ۲۰۱۸ باید به آن توجه ویژه ای کنید.

نه قانون طراحی رابط کاربری در سال ۲۰۱۸

۱. طراحی رابط کاربری جدا از UX نمی باشد و باید دارای ارتباط باشند

ارتباط بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

اولین موردی که باید به آن توجه کنید و خیلی مهم است، فهمیدن اهمیت درک نقش طراحی رابط کاربری در UX است. یعنی اینکه UI مناسب و عالی می تواند باعث افزایش تجربه کاربری گردد.

یک طراح رابط کاربر، باید قبل از اقدام به شروع، اطلاعاتی را از مسئول تجربه کاربری سایت دریافت نماید، اطلاعاتی مانند مشکلاتی که قبلا وجود داشت و باید حل گردد، جریان فعالیت هایی که کاربر انجام می دهد چیست و محصولات اصلی و اطلاعاتی که باید نمایش دهد. این ها بخشی از ارتباط بین طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری می باشد.

۲. کاربران سایت خود را بشناسید

فیدبک مناسب از کاربران خود دریافت کنید

شما به عنوان طراح شاید فکر کنید که رابط کاربری که ایجاد کرده اید، از همه بهتر است اما در واقع باید بدانید که نظر نهایی واصلی را کاربر بیان می کند و شما نیستید. در استراتژی طراحی سایت، همیشه بیان می شود که قبل از شروع، نیاز کاربران فعلی و آینده خود را دریابید و سعی کنید که آن ها در طراحی رابط کاربری(UI) سایت خود در نظر بگیرید.

برای تحلیل سایت خود می توانید از ابزار گوگل آنالاتیک و وبمسترتولز استفاده کنید تا میزان ورودی سایت خود و نوع کاربران و موقعیت آن ها را بشناسید. همچنین با توجه به سابقه ای که توانسته اید به دست بیاورید، می دانید که نیازهای کاربران شما چی بوده است.

برای درک بهتر و شناخت کاربران، می توانید از سایت های رقیب کمک بگیرید. طراحی رابط کاربری آن ها را بررسی کنید و خودتان را به عنوان یک کاربر در سایت آن ها قرار دهید. ببینید که آیا واقعا به آن چیزی که می خواهید می رسید. پس شناخت کاربر و نیاز آن، دومین مرحله ای که هر طراحی باید دقت کند.

یکی از مزیت های اصلی پروژه طراحی وب سایت، گرفتن بازخورد از کاربران است. این بازخورد را می توان به شیوه مختفی دریافت کرد. می توان از یک فرم استفاده کرد که کاربران نظر خود را مطرح نمایند ولی خب اشکال اصلی این است که کاربران نمی توانند به صورت فنی ایرادات کار شما را بگیرند ولی به هر حال نظر آن ها است که تعیین کننده خوب یا بد یک طرح سایت است. یا می توانید که از سایت های تخصصی کمک بگیرید تا ایرادات فنی را رفع نمایید.

ولی اگر بخواهید که دقیق تر و علمی تر به این قضیه نگاه کنیم، میزان زمانی که کاربران در سایت شما می مانند را می توان در بازخورد قرار داد. اگر کاربری وارد سایت شما گردد و سریعا آن را ترک کند، متوجه شد که طراحی رابط کاربری مشکل دارد یا محتوای قرار داده شده کاملا با چیزی که قرار داده شده با چیزی که قرار داده شده است، متضاد است.

روش دیگر، پیام هایی است که شما برای تکمیل فرم ها و مراحل در سایت خود قرار داده اید اما کاربر در نیمه آن ها را تکمیل نشده رها می کند. مطمئنا یا مراحل بیش از حد طولانی بودند یا طراحی رابط کاربری نتوانسته است اعتماد آن ها را جلب کند. به هر حال شما باید مشکل را بیابید.

۳. المان ها را ساده و باثبات نگه دارید

المان ها ساده و باثبات نگه دارید
نشان و نماد یک رابط کاربری (UI) مناسب، سادگی آن است. منظور ما سادگی در طراحی نیست یعنی به کاربردن المان های گرافیکی با حالت انیمیشنی نیست بلکه سادگی در درک مفهوم کاربرد آن می باشد. رابط کاربری سایت شما باید به اندازه ای ساده باشد که کاربر هیچگونه نیازی یا سوال برای پیمایش نداشته باشد. این در واقع وظیفه طراح رابط کاربر است که المان ها را با صورت هماهنگ با هم و البته ساده تولید کند که هر کاربری با ورود به آن، به راحتی متوجه هدف اصلی آن گردد.

۴. اجرای سلسله مراتب بصری

در اجرای کار همیشه اولویت بندی کنید و وقت را صرف کاری کنید که می دانید بیشترین تاثیر را در روند انجام و پیاده سازی کار دارد.

مهمترین موارد در طراحی رابط کاربری باید به صورت کاملا ویژه ای مشخص شوند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند. همیشه توصیه می شود که قبل از شروع، هدف اصلی خود را مشخص کنید و مواردی که بیشتر از همه برای شما اهمیت دارد تا کاربر در مورد آن ها بیشتر بداند را تعیین کنید. یک مثال را می توان استفاده از فونت های درشت در صفحه های اول سایت دانست. فونت های درشت و با رنگ متضاد که شعار اصلی سایت برای مثال در آن نوشته می شود را قرار دهید. بعد به سراغ موارد کم اهمیت بروید.

این نکته را بدانید که امکان جابجایی یا تغییر موارد مهم محدود است و همچنین باید از نظر گرافیکی طرح کل سایت همخوانی داشته باشد.

۵. از تایپوگرافی مناسب استفاده کنید

از تایپوگرافی مناسب استفاده کنید گاهی استفاده از فونت های مناسب با سایز بهینه و وزن های متفاوت تاثیر بسیار زیادی در بهینه سازی رابط کاربری و بهترین تجربه کاربر دارد.

دیگر موردی که می توانید توجه کاربران را بیشتر جلب کنید، استفاده از تایپوگرافی است. انتخاب فونت مناسب در طراحی رابط کاربری خیلی مهم است، چون علاوه برخواناتر کردن مطالب برای کاربران، زیبایی بصری را می تواند افزایش دهد.

نکاتی که باید در تایپوگرافی در نظر بگیرید، اول از همه انتخاب نوع قلم است که در تمامی مرورگرها پشتیبانی شود. سپس اندازه فونت است که کامل قابل خوانا باشد. مخصوصا در گوشی و تبلت که اندازه صفحه کوچکتر است دسکتاپ می باشد. مهمترین نکته ای که باید در مورد اندازه فونت در تایپوگرافی رعایت کنید، این است که اندازه فونت سایت نباید یکسان باشد. اطلاعات مهم که قصد دارید که کاربران به آن ها توجه بیشتری کنند را با فونت های بزرگتر و بولد شده قرار دهید. حتی توصیه می شود که المان های گرافیکی زیبا برای نمایش آن ها به کار ببرید.

۶. از تضاد رنگی مناسبی استفاده کنید

برای طراحی رابط کاربری خود، از رنگ مناسب استفاده کنید. البته کل سایت از یک نوع قالب رنگی استفاده می کند اما بعضی از مواردی که از نظر اطلاعات مهم هستند یا به صورت CTA می باشند و کاربر به فراخوانی انجام عملی تشویق می کنند، اصولا با رنگی متضاد استفاده می کنند ولی این رنگ متضاد حتما باید رنگ تم اصلی همخوانی داشته باشد. اصولا آن هایی که در طراحی سایت کار می کنند، توصیه می شود که حتما مطالعاتی در خصوص روانشناسی رنگ ها داشته باشند.

نکته مهم تراینکه، رنگی انتخابی حتما باید با نوع کسب و کارتان همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر در زمینه فروش تجهیزات ماشین آلات فعالیت می کنید، استفاده از رنگ صورتی، وجهه کار شما را خراب خواهد کرد.

۷. فرم ها را ساده کنید

فیلدها بدون پیچیدگی و در عین سادگی با الگویی مرتب و بهینه در کنار هم قرار بگیرند.

فرم ها یکی از مهمترین روش ها و راه هایی است که کاربران می توانند با سایت شما ارتباط برقرار کنند. همچنین مالکان سایت می توانند از طریق فرم ها اطلاعات مهم و ارزشمندی را برای دریافت کنند.

مساله اصلی این است بیشتر کاربران به دلایلی از فرم ها تنفر دارند. در طراحی رابط کاربری، ایجاد فرم از اهمیت زیادی برخوردار است. اول از همه باید تعیین کنید که آیا واقعا سایت نیاز به فرم دارد یا خیر. متسفانه خیلی از سایت ها از برای استفاده از ساده ترین اطلاعات، کاربران را مجبور به ثبت نام در سایت می کنند که این مساله باعث رنجش آن ها می شود. در بعضی از فرم ها، وارد کردن تمامی اطلاعات ضروری است برای مثال نام پدر یا شماره شناسنامه. شکل فرم ها که مهمترین مساله در طراحی رابط کاربری است. متسفانه بعضی ازفرم ها دارای طرح های همرنگ با پس زمینه هستند یا اینکه اندازه طولی آن ها کوچک و کاربر نمی تواند تمامی مواردی را که وارد می کند، مشاهده کند.

۸. برای موفقیت در طراحی رابط کاربری(UI)، همکاری کنید

اشتراک تجربیات و ایده های تیم تاثیر به سزایی در موفقیت یک پروژه دارد.

مسلما طراحی سایت، فعالیتی نیست که بتوان آن را به تنهایی پیش برد. برای ساخت سایت موفق نیاز به یک تیم وجود دارد و اینکه تمامی اعضای تیم با هم همکاری داشته و اطلاعات مورد نیاز را با همدیگر به اشتراک بگذارند. ابزارهای زیادی برای همکاری بین اعضا وجود دارد.

۹. همه موارد را باهم در نظر بگیرید

طراحی و پیاده سازی رابط کاربری کار ساده ای نیست. یک طراح موفق باید بتواند همه موارد گفته شده بالا و موارد دیگر را به درستی مدیریت کند و آن ها را در ساخت سایت خود در نظر بگیرید. علاوه براین باید دارای ارتباط مناسبی با طراح تجربه کاربر و مالک و دیگر اعضای سایت داشته باشد.

تیم ایراوب با تجربه ای حرفه ای در زمینه پیاده سازی رابط کاربری وب آماده خدمت رسانی به پروژه های نوپا و بزرگ می باشد. برای ثبت مشاوره رایگان و ایجاد سفارش می توانید از طریق فرم مشاوره با ما در ارتباط باشید.

منابع :

۱- https://sitekar.com

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

    4 نظر نظر دهید

نظر دهید