رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
در سالهای اخیر رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم در حوزهی فناوری اطلاعات است. متخصصان این حوزه بر این باورند که رایانش ابری (Cloud Computing)، فرآیندها را در حوزهی فنآوری اطلاعات دگرگون خواهد کرد.
در یک تعریف عمومی، دیتاسنترهای سختافزاری و نرمافزارهای تأمینکنندهی سرویس پردازشی را «رایانش ابری» مینامند. رایانش ابری یک روش نوین پردازش است که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده، به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکههای ارتباطی مانند شبکههای محلی و اینترنت عرضه میشود. محوریت این مدل، سرویسدهی به کاربر بر اساس تقاضا است،
بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد. این سرویس را میتوان به شبکه برقرسانی تشبیه کرد که مشترک بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوهی تولید برق و مکان دقیق تولید آن، تنها با اتصال از طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را تامین میکند.
هدف اصلی فناوری رایانش ابری (Cloud Computing) میسر ساختن دسترسی به حجم عظیمی از منابع محاسباتی به صورت مجازیسازی شده است. این کار با استفاده از تجمیع منابع و ایجاد یک سیستم یکپارچه انجام میشود. در این مدل از سرویسهای محاسباتی، پرداخت هزینه توسط مشتری نیز بر اساس مقدار و مدت استفاده از منابع انجام میشود.
پیشتازی ابری؛ انتخاب استراتژی، عامل فاصله بین پیشتازان و عقب افتاده ها
شرکتهای مختلف به تدریج اطمینان و دلگرمی بیشتری به قابلیتهای ابری خود پیدا میکنند. به عنوان مثال، بر اساس گزارش Cloud Health Technologies از 550 مدیر ارشد فعال در فعالیتهای ابری بنگاههای بزرگ بینالمللی، 98% از مدیران ارشد آمریکای شمالی به سرعت در حال تولید اپلیکیشنهای جدید ابری بر مبنای رایانش ابری هستند.
با این حال، به نظر میرسد برخی شرکتها از قافله فناوری و استفاده از این فرصت طلایی، عقب ماندهاند.
به نقل از ciodive، حدود یک سوم از پاسخ دهندگان گفتهاند که هزینهکرد ماهانه آنها بین 5000 تا 19999 دلار بر روی زیرساخت ابری آنهاست.
با این حال، بر اساس این گزارش، تنها ۲۴% از «عقبمانده های» ابری، یا پاسخ دهندگانی که «بدترین نتایج» را داشتهاند، در آمریکای شمالی گفتهاند که هزینهکردهای مبتنی بر ابر قابل پیشبینی بوده است.
سه دغدغه اصلی پاسخدهندگان آمریکای شمالی عبارت بودهاند از “امنیت و حریم خصوصی”، “پایداری و پیچیدگی” و نیز “پشتیبانی”.
حتی پیشتازان بهرهبرداری از سرویسهای ابری هم ممکن است عادتهای بدی داشته باشند، از جمله غفلت از استفاده از ابر خودکار و بکارگیری و نگهداری زیرساخت ابری.
از سوی دیگر، بسیاری از شرکتهای بزرگ همچنان بدون مبانی ابر فعالیت میکنند. اگرچه، طبق این گزارش، 98% از پیشتازان ابری موافق این بودند که ابر به رشد درآمدها کمک نموده و مزیت رقابتی برای شرکت به دنبال دارد، اما تعهد کامل به تکنولوژی همچنان با مقاومت مواجه است.
به نظر کارشناسان، اختصاص بودجه هر چه بیشتر به ابر، اولویت اصلی بیش از یک سوم مجریان فنی است.
تا چندسال آینده سازمانها 75% از بار کاریشان را مبتنی بر راهکارهای SaaS قرار خواهند داد و راهکارهای IaaS و PaaS در ردههای بعدی بهرهبرداری قرار میگیرند.
مهاجرت به یک زیرساخت کاملاً دیجیتالی اغلب با مقاومت مواجه میشود. طبق این گزارش، بیش از نیمی از پاسخدهندگان گفتهاند که راهبرد ابری آنها به خاطر «ابتکارات ابری که از رویههای حاکمیت سازمانی پیروی نمیکردهاند» ممکن است با مخاطراتی مواجه شوند. ایجاد سطحی از شفافیت در میان مدیران درون سازمانی به تسهیل درک از مخاطره بزرگتر کمک میکند.
تاکتیک دیگری که دپارتمانهای IT میتوانند برای کاستن از ریسک و دردسرها استفاده کنند، بهرهگیری از یک استراتژی چندابری است. بیش از 80% از سازمانها در حال حاضر به طور متوسط از ابرهای عمومی و خصوصی استفاده میکنند. تا زمانی که شرکتها نتوانند به شکلی مناسب با پلتفرمهای ابری در دسترس سازگاری بیابند، همچنان عقبماندههای دیجتال خواهند ماند. ایراوب بستر میزبانی تمامی مشتریان خود را
سرورها ابری قرار داده است.