قبل از این که محتوا یا پست بعدی خود را روی بلاگ منتشر کنید، حواستان را جمع کنید تا با کمک این لیست مطمئن شوید، پستی که روی سایت شما قرار می گیرد در بهینه ترین حالت ممکن برای خواننده و ربات های جستجوگر باشد و در راستای اهداف بازاریابی شما قرار گیرد.
چک لیستی از نکات مهم برای تالیف پست های یک بلاگ :
۱.یک عنوان برای شروع مطالب انتخاب کنید :
سعی کنید حداقل یک عنوان برای رساندن این که مفهوم کلی مطالب شما چه می باشد داشته باشید. این که عنوان و مفهوم کلی یک پست را در ذهن داشته باشید به شما اجازه می دهد تا به موضوع مورد بحث وفادار بمانید و حق مطلب را به بهترین نحو ادا کنید.
۲.مخاطبتان را بشناسید :
مخاطب خودتان را کاملا مشخص کنید. وقتی بدانید دارید برای چه کسی می نویسید، ارتباط با خواننده برای شما خیلی خیلی راحت تر می شود.
۳.هدفتان رو مشخص کنید :
هر محتوای دیجیتالی که بر روی سایتتان قرار می گیرد باید در راستای برنامه بازاریابی ای باشد که در ذهنتان دارید. پس یکی از ابتدایی ترین چیز هایی که باید برای یک محتوای خوب چک شود مقایسه مفهوم محتوای نوشته با اهداف بازاریابی شماست ( مثل افزایش آگاهی خواننده از برندی خاص ، جذب مشترک های ایمیلی بیشتر ، افزایش سئو و… ).
۴.یک کلمه کلیدی را به عنوان اصلی ترین کلمه انتخاب کنید :
می توانید از ابزار شناسایی کلمه کلیدی سایت الکسا برای پیدا کردن بهترین کلمه به عنوان اصلی ترین کلمه پستتان استفاده کنید. این کلمه کلیدی باید به وضوح مفهوم نوشته شما را بیان کند و در اولویت زمینه کاری شما باشد. کلمه کلیدی شما در عین متداول بودن باید به مطالب شما مرتبط باشد و باعث ایجاد مزیت رقابتی خاصی شود .
۵.از کلمه کلیدی اصلی در عنوان هم استفاده کنید :
چک کنید تا از کلمه کلیدی اصلی شما در عنوان مطلب هم استفاده شده باشد.
۶.چند کلمه کلیدی دیگر هم تعریف کنید :
مرحله دیگر در نوشتن یک محتوا خوب شناسایی کلمه هایی مرتبط برای استفاده در نوشته شماست. حدود سه یا چهار عدد از این کلمه ها را که به نحوی به کلمه کلیدی اصلی مرتبط هستند شناسایی کنید .
۷.بیشتر از ۳۰۰ کلمه بنویسید :
تا جایی که می توانید برای پوشش کامل نوشته خودتان بنویسید. در یک حالت مطلوب مطلب شما باید بیشتر از ۳۰۰ کلمه داشته باشد تا به موتور های جستجو گر نشان دهید یک منبع کامل و موثق هستید.
۸.به نوشته های خود ارزش دهید :
همان طور که می نویسید با ذکر جزئیات ، واقعیات ، نمودارها ، لینک های مرتبط و … که برای خوانندگان با ارزش و جذاب هستند نوشته و محتوای پست خود را ارزشمند تر کنید.
۹.فقط ننویسید بلکه نشان دهید :
یکی از نکات مهم این لیست ذکر مثال هایی هست که به مخاطب شما کمک کنند تا مفهوم و منظور مورد نظر شما را عمیقا درک کند و بفهمد.
۱۰.از لحن و وجه فاعلانه و فعل های معلوم استفاده کنید :
متن نوشته خودتان رو با استفاده از لحن فاعلانه جذاب نگه دارید. از وجه مجهول استفاده نکنید چون نوشته شما را یکنواخت و خسته کننده می کند.
۱۱.ساده بنویسید :
در عین حالی که نوشته شما باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد لازم نیست از کلمات و عبارات پیچیده ای استفاده کنید که منجر به از دست رفتن مخاطب شما شوند.
۱۲.محتوا را خودتان تولید کنید :
محتوایی که پست می کنید باید ابتکاری و نوشته خود شما یا تیم شما باشد و هرگز نباید از سایت دیگری کپی شده باشد. کپی برداری و یا دزدی از دیگر سایت ها می تواند هنگام سرچ از نظر رتبه و رَنک به ضرر شما تمام شود.
۱۳.منابع مورد استفاده را ذکر کنید :
اگر از نوشته ای ، لینکی یا اطلاعاتی در سایت دیگر استفاده می کنید لازم است تا منبع را با ذکر نام و لینک یادآوری کنید.
۱۴.از عنوان های جانبی ( زیر عنوان ها ) هم استفاده کنید :
محتوای پست خودتان را با استفاده از عنوان های ریزتر و جزئی تر دسته بندی کنید تا قسمت های مختلف نوشته شما مشخص شوند.
۱۵.از کلمه کلیدی اصلی در حداقل یکی از زیر عنوان ها استفاده کنید :
حواستان را جمع کنید تا از کلمه کلیدی اصلی در حداقل یکی از زیر عنوان ها استفاده کرده باشید.
۱۶.پاراگراف های بزرگ و طولانی را از هم جدا کنید :
محتوای دیجیتالی باید قابل روخوانی کردن باشد ، پس پاراگراف های طولانی را با قسمت قسمت کردن و افزودن فضای خالی تکه تکه کنید.
۱۷.اطلاعات مهم و کلیدی را برجسته کنید :
یکی از مهم ترین نکته های نوشتن یک محتوای خوب استفاده از ابزاری است که به مخاطب اجازه دهد تا راحت تر نوشته شما را رو خوانی کند. نوشته ها را Bold یا پر رنگ تر کنید ، به فرمت ایتالیک یا خمیده در آورید یا با رنگی خاص آن ها را برجسته کنید.
۱۸.از جلوه های گرافیکی استفاده کنید :
محتوا پست شما باید شامل عکس ها ، ویدیو ها ، پست هایی از شبکه های اجتماعی معروف و … باشد تا پست ها را جالب تر و جذاب تر کند.
۱۹.مطمئن باشید که تصاویر نوشته شما از سایز مطلوبی برخوردارند :
تصاویری که خیلی بزرگ هستند و رزولوشن زیادی دارند سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش می دهند، پس از آن ها استفاده نکنید یا آنها را فشرده کنید.
۲۰.از کلمه کلیدی اصلی در قسمت alt tag تصاویر استفاده کنید :
برای افزایش سئو پست خودتان در قسمت alt tag تصویر، کلمه هدف و کلیدی نوشته خودتان را به تصاویر هم اضافه کنید.
۲۱.از کلمه کلیدی اصلی در قسمت نام و موضوع تصاویر نیز استفاده کنید :
زمانی که از تصاویر استفاده می کنید کلمه کلیدی اصلی را هم به صورت زیر به نام و عنوان آن ها اضافه کنید.
۲۲.حق استفاده و کپی برداری از موارد چند رسانه ای را رعایت کنید :
چک کنید تا از قانونی بودن امکان کپی برداری از فایل ها یا تصاویری که استفاده می کنید مطمئن شوید.
۲۳.از کلمه کلیدی اصلی در نام پست نیز استفاده کنید :
برای بهینه کردن سئو عنوان پست خود را با کلمه کلیدی اصلی شروع کنید. از خاص بودن عنوان پست خود مطمئن شوید تا از موارد مشابه که باعث کم رنگ شدن سئو پست شما می شوند بکاهید.
۲۴.از کلمه کلیدی در meta description هم استفاده کنید :
داخل متا دیسکرپشن توضیحات پست که طول آن کم تر از ۳۲۰ کارکتر است از کلمه کلیدی استفاده کنید.
۲۵.از کلمه کلیدی در پاراگراف اول متن استفاده کنید :
برای این که ربات های جستجو گر نشانه هایی از کلمه مورد نظر را در سایت شما داشته باشند استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول می تواند مفید باشد.
۲۶.از کلمه کلیدی در آخرین قسمت های نوشته پست استفاده کنید :
کلمه کلیدی را در پایان پست قرار دهید تا پست خودتان را به عنوان مرجعی از کلمه هدف معرفی کنید.
۲۷.از کلمه کلیدی به سادگی در پست استفاده کنید :
درگیر استفاده بیش از حد و زیادی از کلمه کلیدی نباشید ، کافی است فقط 2 درصد از نوشته شما را کلمه کلیدی تشکیل بدهد.
۲۸.هر یک از کلمه های کلیدی فرعی را حداقل یک بار در متن به کار ببرید :
با استفاده از کلمه های فرعی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی از کلمه کلیدی اصلی پشتیبانی کنید.
۲۹.لینک هایی را از پیج های داخلی مرتبط سایتتان ذکر کنید :
در لا به لای پاراگراف ها لینک هایی از موضوعات مرتبط با متن نوشته را از سایت خودتان جای بدهید.
۳۰.لینک هایی را از دیگر سایت های با کیفیت و مرجع اضافه کنید :
لینک های خارجی که با سئو سازگاری دارند را ذکر کنید چرا که برای افزایش اعتبار و ذکر منبع مفید هستند.
۳۱.لینک های خارجی را طوری تنظیم کنید تا پیج یا تب جدیدی باز شود :
با این کار در صورت کلیک کردن مخاطب بر روی لینک های خارجی ، مخاطب در پست و سایت شما باقی می ماند.
۳۲.پست خودتان را با call to action تمام کنید :
به دلیل این که تمامی پست های خوب و با کیفیت با هدفی نوشته شده اند تشویق به انجام کاری که در راستای انجام هدف مورد نظر باشد ضروری است.
۳۳.عنوان های مختلف را امتحان کنید :
برگردید به عنوان نوشته خود و چند عنوان دیگر هم بنویسید ، این کار احتمال این که عنوانی بهتر و قدرتمندتری را انتخاب کنید افزایش می دهد. توجه کنید که عنوان باید کلمه کلیدی اصلی را شامل شود و مختصر و متقاعد کننده باشد. عنوانی که در آخر انتخاب می کنید باید کم تر از ۶۰ کارکتر داشته باشد تا در زمان جستجو به طور کامل نمایش داده شود.
۳۴.بهینه سازی برای اشتراک گذاری را فراموش نکنید :
مخاطبان خودتان را ترغیب کنید تا پست یا مطالب شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، می توانید از ابزار های اشتراک گذاری مثل آیکون های شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری با یک کلیک استفاده کنید.
۳۵.در پایان برای آخرین بار نوشته خودتان را دوباره چک کنید :
از یک چک لیست شخصی برای خودتان استفاده کنید تا اشتباهات گرامری ، نوشتاری و … را بر طرف کنید.
۳۶.سئو پست خودتان را چک کنید :
زمانی که پست شما به اشتراک گذاشته شد می توانید از ابزار On-Page SEO Checker سایت الکسا استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ مرحله ای را از قلم نینداخته اید.
منبع : Alexa Blog